Teoria cofania się w czasie

Cofanie się w czasie to temat dojśc powszechnie stosowany w wielu książkach i grach. Większość z nich przyjmuje ogólne założenie że po prostu przenosimy się o kilka lat wstecz co w ogóle nie przynosi lub przynosi zmiany w rzeczywistości potrzebne tylko dla fabuły. Według tej teorii zmienienie nawet najmniejszego szczegółu może mieć wielkie konsekwencje. Ale po kolei. Przyjmijmy że na stole leży jabłko i piłka. Po pięciu minutach do pokoju ktoś przychodzi i przesuwa jabłko do prawego górnego rogu. Wtedy my cofamy się w czasie i przesuwamy jabłko do prawego górnego rogu. Osoba która przyjdzie do pokoju aby przesunąć jabłko albo poczuje zakłopotanie, zdenerwuje się na osobę która przekazała jej pozornie fałszywą informacje jakoby jabłko leżało na swoim dawnym miejscu lub po prostu sobie pójdzie. Każde z tych zachowań powoduje że każde kolejne zdarzenie będzie choć trochę inne niż wtedy gdy osoba przesunęła by jabłko. Te zmiany wiążą się z właściwie każdą dziedziną nauki przez co przez taki mały szczegół świat może ulec znacznej zmianie. Jest to dość skomplikowane ale można sobie wyobrazić, że zdenerwowana osoba będzie np. bardziej niż zwykle rozkojarzona przez co np. zostanie potrącona przez samochód co spowoduje kolejne wydarzenia. Podobna mechanika występuje w grach tekstowych w których każdy wybór wiąże się z inną drogą jaką pójdziemy czyli kolejnymi wyborami. Jest to jak droga którą na początek ma 3 rozwidlenia, następnie z każdego rozwidlenia rozchodzą się trzy kolejne rozwidlenia itd. Jeżeli więc najdrobniejsza zmiana może doprowadzić do tragedii to co dopiero np. świadome uratowanie dziecka które przed cofnięciem się w czasie wpadło pod samochód? Temat jest bardzo obszerny i można naprawdę wiele o nim mówić. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wojownicy: Ucieczka w dzicz (Erin Hunter) - Dlaczego warto przeczytać (NIE RECENZJA)

Jak narysować sześcian? - Poradnik

Strzelające Diabełki - nie groźna zabawka czy zagrożenie życia?